Методичні рекомендації щодо організації та змісту вивчення
зарубіжної літератури в основній і старшій школі
Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 17.08.2016 № 1/9-437
розміщуємо методичні рекомендації щодо організації та змісту вивчення історії у 2016/2017 навчальному
році.
Організація навчально-виховного процесу в ЗНЗ ІІ-ІІІ ступенів у 2016/2017 навчальному році
здійснюється відповідно до:
наказів МОН України:
1. від 14.07.2016 № 826 “Про затвердження навчальних програм для 10-11 класів
загальноосвітніх навчальних закладів”
2. від 03.06.2016 № 617 “Про організацію доопрацювання навчальних програм для учнів
9 класів загальноосвітніх навчальних закладів”
3. від 10.05.2016№ 491 «Про надання підручникам грифа «Рекомендовано Міністерством
освіти і науки України».
листів МОН України:
1. від 09.06.2016 № 1/9-296 «Про структуру 2016/2017 навчального року та навчальні
плани загальноосвітніх навчальних закладів».
2. від 12.07.2016 № 1/9-364 «Про організаційно-методичні засади забезпечення
навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх
навчальних закладів у 2016/2017 навчальному році».
3. від 17.08.2016 № 1/9-437 «Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних
предметів у загальноосвітніх навчальних закладах».
У 2016/2017 навчальному році вивчення зарубіжної літератури в 5-8 класах
здійснюватиметься за програмою: Світова література. 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх
навчальних закладів. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН
від 29.05.2015 № 585).
У 9 класах – за програмою: Зарубіжна література. 5–12 класи. Програма для загальноосвітніх
навчальних закладів. – К. : Ірпінь: Перун, 2005.
У 10-11 класах – за програмами, затвердженими наказом Міністерства від 28.10.2010 №1021,
крім рівня стандарту. Рівень стандарту зі змінами, затвердженими наказом МОН від 14.07.2016 № 826.
Програми курсів за вибором і факультативів:
Збірник програм курсів за вибором і факультативів із зарубіжної літератури. 5-7 класи: Біла
Церква: ТОВ «ОФСЕТ»;
Збірник програм курсів за вибором і факультативів із зарубіжної літератури. 8 - 11 класи:
Біла Церква: ТОВ «ОФСЕТ».
Навчальна та методична література із зарубіжної літератури, рекомендована МОН, зазначена
в Переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих
Міністерством освіти і науки України, що розміщений на офіційному сайті МОН.
Звертаємо увагу на зміни, внесені в 2015 році до програми із зарубіжної літератури для
8 класу:
збільшено кількість годин (на 1) на вивчення теми «Античність» за рахунок теми «Священні
книги людства»;
розділи «Веди», «Коран» спрощено у змісті навчального матеріалу.
теми «Бароко» і «Класицизм» об’єднано в одну тему «Бароко і класицизм», відповідно тему
спрощено у змісті навчального матеріалу;
здійснено заміну двох віршів Дж. Донна на сонет «Щоб мучить мене…». Вірші «Галерник»
Л. де Гонгори і «Щоб мучить мене…» Дж. Донна винесено на альтернативне вивчення (1 за вибором
учителя);
тему «Просвітництво» перенесено до 9 класу;
тему «Сучасна література» замінено на тему «Література XX-XXI ст.», до якої з 6 класу
перенесено повість-казку «Маленький принц» А. де Сент-Екзюпері.
У 8 класі розпочинається новий етап літературної освіти – системного читання, тому
головним об’єктом уваги стане перебіг літературного процесу від давнини до XVII століття (етап
системного читання продовжиться в 9 класі). У 8 класі учні мають отримати цілісне уявлення про
літературно-культурні епохи (античність, Середньовіччя, Відродження, бароко і класицизм),
усвідомити їхні характерні ознаки, особливості розуміння краси в різні часи та в різних країнах, а
також долучитися до визначних шедеврів словесності в межах епох, визначених програмою.
У 8 класі учні отримують уявлення про священні книги людства (Веди, Біблія, Коран) як
пам’ятки культури, про їхню структуру, провідні образи, специфіку втілення у видах мистецтва.
Вивчення священних книг має сприяти формуванню в учнів толерантного ставлення до людей різних
віросповідань, а також розумінню глибинних витоків культури.
Обізнаність із золотим фондом літератури в найкращих українських перекладах має сприяти
формуванню світогляду учнів, усвідомленню місця України на тлі світової культури, вихованню
високої особистої культури.
Твори сучасних авторів Європи та США (запропоновані в програмі на вибір) мають
допомогти учням інтегруватися у XXI століття через культуру, познайомитися із сучасними
підлітковими романами, замислитися над питаннями, що виникають у школярів у процесі
дорослішання й вибору власного життєвого шляху.
У 8 класі учні дедалі більше залучаються до роботи з інформаційними ресурсами, творчо-
проектної діяльності, групової роботи, діалогових форм (дискусія, виступ перед аудиторією, виступ
у блозі тощо).
Внесено зміни до навчальної програми із зарубіжної літератури (10-11 класи, рівень стандарту):
максимально мінімізовано рубрику «Державні вимоги до рівня підготовки учнів», а саме:
скорочено розділ «Теорія літератури» (вилучено теоретико-літературні терміни й поняття:
«алюзія», «ремінісценція» тощо);
зменшено кількість творів для текстуального вивчення (так, повністю вилучено розділ,
присвячений вивченню творчості російського поета Миколи Некрасова, зокрема його віршів «На
смерть Шевченка», «Роздуми біля парадного під’їзду», «Трійка», «О шостій вчора завернув...»;
із розділу, присвяченого творчості французького поета Гійома Аполлінера, вилучено
поезію «Лорелея»).
Викладання зарубіжної літератури в загальноосвітніх навчальних закладах України
здійснюється українською мовою. Твори зарубіжних письменників в курсі зарубіжної літератури
вивчаються в українських перекладах. Для зіставлення можливе залучення перекладів, переспівів
іншими мовами, якими володіють учні (англійською, німецькою, французькою тощо). За наявності
необхідних умов бажаним є розгляд художніх текстів (у фрагментах або цілісно) мовами оригіналів.
У такому разі предмет «Зарубіжна література» виконує додаткову функцію вдосконалення володіння
учнями іноземними та іншими мовами.
З метою систематизації та упорядкування навантаження учнів протягом навчального року
подаємо рекомендовану кількість видів контролю у процесі вивчення зарубіжної літератури в
кожному класі. Поданий у таблиці розподіл годин є мінімальним і обов’язковим для проведення в
кожному семестрі. Учитель на власний розсуд може збільшити кількість видів контрою відповідно до
рівня підготовки учнів, особливостей класу тощо.
Обов’язкова кількість видів контролю
Немає коментарів:
Дописати коментар