Опис досвіду

Формування естетичного ідеалу на уроках світової літератури засобами інноваційних технологій

                                                                              Спочатку треба пробудити
                                                                            душу в дитині, а потім
                                                                            шліфувати розум…
                                                                          Надто багато в світі
                                                                      людей, яким ніхто не допоміг
                                                                               пробуджуватися.
                                                                           Антуан де Сент Екзюпері


    Метою загальноосвітньої школи ХХІ ст. є формування особистості, здатної вийти за межі отриманих знань, відкритої до інновацій, спроможної повноцінно реалізуватися в майбутньому дорослому житті.
 Сучасний період розвитку державності України потребує виховання покоління з високим інтелектуально-культурним і національно-патріотичним потенціалом.
     Проблема стану мистецької освіти в школі є вічною проблемою. Розв’зання її залежить від трансформації всієї системи гуманітарної освіти,
навчання і виховання. У реалізації цього складного процесу світова лі-
тература може виконувати інтегрувальну роль, формувати в учнів сис-
тему художнього мислення. Під час вивчення мистецтва слова суміж-
ні види образотворчості (музика, живопис, графіка, скульптура, театр,
кіно) впливають на різні сфери сприймання і створюють додаткові можливості для художнього розвитку особистості.
     Проблемам естетичного виховання за допомогою різних мистецтв присвячені праці О. Бадури, Н. Волошиної, О. Мазуркевич, Є. Пасічника,
Л.Мірошниченко, Г. Шевченко. Учені-методисти довели, що синтетичний характер художньої діяльності зумовлює таку ж – синтетичну, нерозчленовану єдність освіти, виховання і навчання, під час якої форму-
ються художньо-творчі здібності особистості.
    Система роботи будується на сучасних педагогічних технологіях, головна мета яких — зробити процес навчання творчим. Використання елементів інноваційних технологій забезпечує формування стійкого інтересу учнів до світової літератури, результатом якого є розвиток мислення високого рівня й формування мовленнєвої культури школярів та компетентної особистості. 
Працюючи над проблемою, дійшла висновку, що формуванню естетичного
ідеалу  сприяють  такі типи нестандартних уроків:  інтегрований урок-література-образотворче мистецтво, урок - практикум, урок - конференція, урок - диспут, урок - гра (подорож, зустріч, екскурсія в музей,тощо), урок - рольова гра, урок -  дослідження. Такі уроки сприяють розвиткові таких  умінь та навичок,  як: виразне читання, читання за ролями, усне малювання та інших.
    Доцільним є використання на уроках літератури  прийомів, які  створюють ситуацію успіху, роблять процес навчання цікавим. потрібним, комфортним: «Швидка допомога»,  «Даю шанс»,  «Порадій за мене»,  «Хвилинка відпочинку» і обов'язково аутотренінг, який заохочує учнів до творчої діяльності.
    Досвід роботи довів, що уроки світової  літератури проходять набагато продуктивніше та цікавіше, коли  використовуються такі прийоми, які потребують різних форм організації учнів: «Розігрування ситуацій за ролями», «Драматизація» - групові форми роботи,  «Найуважніший читач», «Найуважніший глядач», «Займи позицію» - індивідуальні форми роботи, «Поетична хвилинка», «Аукціон думок» - фронтальна форма роботи.
     Здійснюючи диференційований підхід, шукаючи шляхи для  самореалізації особистості школярів, я використовую інноваційні технології.
   У своїй педагогічній діяльності  намагаюся  поважати будь-яку особистість, не залишати поза увагою жодної талановитої дитини, готувати кожного учня до життя.
  Тому на уроках  ставлю перед собою такі завдання:
-   розвивати естетичні смаки;
-   удосконалювати критичне мислення,  творчі здібності;
-   адаптувати учня у світовому інформаційному   просторі;
-   формувати  інформаційну  культуру  учнів, забезпечити   їх   інформаційні   потреби;
Результатами своєї діяльності  бачу:
-   зацікавленість предметом світової літератури;
-    підвищення якості знань учнів;
-   зростання інтересу до літератури як до мистецького явища;
-    підвищення  читацької активності учнів;
-   розвиток творчих здібностей;
-    творчу участь школярів у позашкільних заходах;
-                     вміння учнів самостійно користуватися інтернет-ресурсами.

Використання мультимедійних презентацій та відеоматеріалів  
на уроках світової літератури
У своїй педагогічній діяльності  намагаюсь використовувати сучасні інформаційні технології.  Комп’ютер, мультимедійний проектор, інтерактивна дошка, Інтернет – ще 3-4  роки тому ці слова для мене нічого не означали. Але зараз я не уявляю свого уроку без демонстрації ілюстрацій до  будь-яких творів літератури, показу навчальних презентацій, слайд-шоу, проведення  інтерактивних семінарів, тестування учнів, створення учнівський проектів та їх захисту.
Під час підготовки та проведення уроків світової літератури   застосовую різні  комп’ютерні програми, такі як: електронні підручники або програмовані педагогічні засоби (ППЗ),  авторські тести (за допомогою програми "TEST - W"),  виготовлення буклетів, листівок, стіннівок (програма MS Publisher), побудова схем та таблиць( MS Excel), але особливу увагу приділяю використанню авторських  презентації (програма "Pоwer Рoint"),  та відеоматеріалів.
            Класифікація мультимедійних презентацій.
Безсумнівно, завдяки мультимедійним засобам сухий теоретичний матеріал оживає, видатні історичні події стають близькими, абстрактні поняття постають як конкретні явища.  Саме тому особливу увагу  приділяю використанню мультимедійних презентацій, які можна класифікувати, в залежності від мети їх використання:
-         опорний конспект;
-         віртуальна подорож;
-         художня галерея;
-         творчий звіт по проекту;
-         звіт по дослідженню;

 Опорний конспект.
Мультимедійна презентація дозволяє мені створити анімаційний опорний конспект уроку, зобразити в динаміці  явище, подію. Такий прийом, по-перше,  допомагає  вільно орієнтуватися у великій кількості інформації, у доступній формі донести її до учнів, чітко дотримуватися етапів уроку, по-друге, викликає цікавість  до теми, допомагає легше засвоїти новий навчальний матеріал. 
 Віртуальна подорож.
Віртуальні подорожі на моїх уроках дають можливість учням «подорожувати» різними країнами світу, бачити найвидатніші музеї та галереї, «стати свідками» історичних подій, відвідати визначні місця, пов’язані з життям чи творчістю того або іншого письменника.  Особливо ефективні такі віртуальні подорожі на  уроках - знайомствах із життям та творчістю письменників. Часто використовую перегляд документальних роликів або мультимедійних презентацій  з попереднім завданням.

Художня галерея.
 Немає сумнівів, що література нерозривно повязана з іншими видами мистецтва. Тому під час вивчення творчості того чи іншого письменника, поета,  обовязково звертаю увагу на те, як його творчість відобразилася в музиці, образотворчому мистецтві. І ось тут, на мій погляд, незамінні презентації - художні галереї. У поєднанні з музичним супроводом, вони створюють реальні відчуття присутності в найбільших музеях, галереях, виставках світу.
 Творчий звіт по проекту
Результатом роботи над проектом можуть бути публікації, афіші, плакати, листівки, візитні картки героїв  тощо.  Найчастіше мої учні для захистів своїх проектів використовують мультимедійні презентації. Їх створення  вимагає від учнів умінь аналізувати, порівнювати, оцінювати факти, події та літературні тексти. Це дає змогу дітям творчо пов’язати між собою різні аспекти теми, відчувати та здійснювати взаємозв’язки з іншими навчальними предметами та їх особистим досвідом. 

 Звіт по дослідженню
Сьгодні в мережі Інтернет можна скачати будь-які за тематикою презентації, але особливе задоволення отримуєш, створюючи їх самостійно. Цьому я навчаю і своїх учнів. Деякі з них стали моїми незамінними помічниками. Отримавши випереджальні завдання, вони  залюбки шукають цікаву інформацію про письменників та поетів, історію написання творів, «мандрують» музеями та галереями світу Часто найбільш вдалі мультимедійні презентації   використовую на своїх уроках .

                                                       Відеотека
      Маючи  художні  відеоматеріали  (маю в наявності більше 100 ),  ми маємо можливість перенести образи з сторінок літературних  творів на екран. Так, кінофільм ніколи не замінить книгу, але,   для  глибшого аналізу образу літературного героя,  ілюстрації тієї чи іншої історичної епохи, створення національного колориту відеоматеріали незамінні.
Використовуючи документальні та художні відеоматеріали на своїх уроках, я маю можливість не тільки ілюструвати матеріал, а й формувати в учнів  вміння аналізувати побачене, порівнювати з текстом художнього твору для глибшого вивчення навчального матеріалу.
Розділяю думку тих ,які впевнені, що мистецтво навчання полягає не в  умінні повідомляти, а в умінні збуджувати, зацікавлювати, оживляти. А використання  мультимедійних презентацій, відеоматеріалів, інших інформаційно-комунікативних технологій у навчально-виховному процесі «оживить» будь-який урок, зацікавить учнів, пробудить їх до активної співпраці з вчителем. Вони є потужним засобом підвищення ефективності навчання, значно розширюють можливості подачі навчальної інформації за допомогою кольору, графіки, звуку. Значно зростає мотивація учнів до навчання ,бажання шукати і знаходити….

Як  результат    своєї    праці  над  даною  проблемою  я  бачу  в  своїх  дітях,  а  саме:
-         бажання  вчитися;
-         здатність  до  самореалізації;
-         формування  культури  спілкування,
          естетичного смаку,навичок розрізняти
          справжнє і спотворене;
-         вільне  спілкування  на  уроці;
-         вміння бачити прекрасне;
-         висловлювання  власної  думки;

-         повага  до  думки  оточуючих.


Немає коментарів:

Дописати коментар