Тема: Рей Дуглас
Бредбері «Усмішка».
Мета: сприяти моральному та естетичному вихованню учнів;
розвивати
їх творчі здібності;
прищеплювати вміння бачити прекрасне в
художньому творі та житті;
розкрити зміст поняття «краса».
Обладнання: Портрет Леонардо до
Вінчі, репродукція полотна «Джоконда»,
таблиця з термінами живопису, тексти з оповіданням Р.Д.Бредбері
«Усмішка».
Тип уроку: інтегрований – світова література і
образотворче мистецтво
Хід уроку:
На дошці тема, портрет художника епохи Відродження
Леонардо до Вінчі.
Моя палитра
властвует над смертью,
Ей не свалить меня одним ударом !
Джоконду я нанес на полотно,
То полотно, что как письмо в конверте,
К потомкам отдаленнейшим дойдет
И тронет их !...
Вчитель
світової літератури:
Черги! Вони
бувають такі різні ! Ми знаємо про черги з продовольчими картками за скибкою
хліба в роки Великої Вітчизняної війни. А ця розповідь про чергу до картини. До
знаменитого шедевру Леонардо до Вінчі, що знаходиться в Франції. А коли цю
картину , що має назву «Монна Ліза» (або ж «Джоконда») з величезною обережністю
і чималим ескортом привезли в Москву, треба було вистояти багатогодинну чергу,
щоб побачити цю красу.
Вчитель
образотворчого
мистецтва:
Яким же був на
початку 16 ст. Леонардо да Вінчі ? В починаннях, здійсненнях, мріях майстер
підноситься як титан, володар громів і блискавиць, а часом нагадував велетня,
що бавиться паперовими корабликами. Доля щедро обдарувала його для того, щоб ще
глибше поранити. Красивий, розумний, талановитий, він вічним скитальцем
поневірявся в пошуках теплого кутка. З ним слуга, два учні, полотна та
бібліотека – 30 улюблених книг. Можливо, він любив ту жінку, флорентійку Монну
Лізу, дружину купця Джокондо, яку зобразив на портреті. Відомо, що протягом 4
років писався цей портрет.
Учень-
асистент:
Не сразу, не
сразу
Почувствовать
смог он
Не сразу увидеть
пришедшее властно:
И женственный профиль,
И
локон игривый,
Капризную
грудь, задышавшую часто.
Вчитель світової літератури: в кріслі, невимушено спираючись на його ручку,
сидить молода жінка. Легка напівусмішка, здається, тільки що зароджується, і в
той же час ніколи не зникає. Трепет життя присутній у всьому: у пасмах волосся,
в плавних складках одягу, в руках, що спокійно лежать. Вона природна і жива
настільки, що кожен, хто вдивляється в ямку на шиї, бачить в ній биття пульсу.
Вчитель
образотворчого
мистецтва: майстер робив багато ескізів, велику
увагу приділяв композиції –
позі, розвороту голови, положенню рук.
Звернімо увагу
на тло картини.
Що ви бачите?
Так, пейзаж, і
навіть фантастичний. Освітлена примарним місячним світлом петляє дорога,
звивається стрічка ріки, химерно встають зеленувато- блакитні гори.
«Ти знаєш, що в
такому повітрі предмети внаслідок великої кількості повітря, що міститься між
твоїм оком та горою здаються синіми…» - писав Леонардо. В живописі це має назву
«повітряна
перспектива»
(Підкреслені терміни та їх пояснення на таблиці)
І світ людини, і
світ природи складні. Проте в цій гармонії є суть життя, найбільш сильна і
чаруюча суть Джоконди. Кольорова гамма портрету (колорит) – зелені, блакитні,
золотисті тони, відзначаються благородною стриманістю.
Учень-
асистент:
Какой художник!
Что за колорит!
Куда там к шуту
всяким старовераи!
Под кистью метра
полотно горит,
Не мудрено:
Рука да Винчи и
его манера!
Вчитель
образотворчого
мистецтва:
«Тайна
стриманого серця» - це і є «Джоконда», це і є життя художника.
Учень-
асистент:
Где
ты была?
Откуда
ты взялась?
И
мы стоим, не смея оглянуться,
Ты
будто от души оторвалась,
Чтоб
все пройти
И
снова к нам вернуться !
Вчитель
образотворчого
мистецтва:
Недаремно
художник, як зіницю ока беріг
портрет, як останню надію, як своє кредо, як послання до нас, нині живучих.
Вчитель
світової літератури:
А ось ще одна
черга!
«…зібралася на
міському майдані о 5 ранку, коли перегук півнів долинав із далекого, вкритого
інеєм селища й ніде не світилося.»
Про цю чергу
говорить Рей Дуглас Бредбері. Вона також до «Джоконди».
Учні читають початок оповідання
«Усмішка».
Бесіда за змістом:
Ø
То
що робили люди на майдані о 5 ранку ?
Ø
Чи
красиве явище являли собою люди, які, мов божевільні, кромсали картину ?
Ø
А
яке почуття у вас викликав цей витвір мистецтва ?
Ø
«Як ми дійшли до такого
стану?»
Словникова робота: вандалізм,цивілізація.
Вислови свою думку.склади гроно
(Учні обговорюють відповідь на питання : що таке
краса?)
Рефлексія:
Самим
цікавим на уроці було…..
Я здригнувся від….
Я
відкрив для себе…..
Хочу
поділитися враженнями….
Підсумок уроку.
Домашнє завдання:
* закінчити
читати оповідання,
*
по
бажанню ознайомитись з іншими роботами Леонардо да Вінчі,(іншими художниками
епохи Відродження).
* Напиши
відгук на прочитаний твір.
Тема: „Шукаймо в людях доброти"
(за оповіданням O’Гeнрi „Останній
листок")
Мета: формування навички роботи над
характеристикою
літературного героя;
розвивати вміння виділити
головне в художньому твоpi;
на прикладі зіставлення
образотворчого мистецтва i літератури
формувати
спостережливість,
сприяти розвитку творчих
здбностей учнів;
прищеплювати
їм почуття
милосердя, готовності до
самопожертви в
ім'я
інших.
Тип уроку: інтегрований
Обладнання: тексти новели, портрет письменника, репродукція скульптури Мікеланджело
„Моисей", виставка малюнків „Очей очарованье", запис
музики.
Словникова робота:
шедевр,
пейзаж,
новела, колорит.
Хід уроку.
Епіграф:
„Треба прагнути бути людиною,
незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу.
I це можливо"
(O’Гeнрi )
(Звучить музика)
.
Вчитель літератури:
Шукаймо в людях доброти,
Щоб розбудить мізерні
душі,
Добро вікриє нам світи
I слово правди не порушить.
Вчитель
образотворчого мистецтва:
Шукаймо в
людях доброти,
Мов дня
незрячого прозріння,
Добро нас кличе до мети.
Воно - то
людськості коріння.
Вчитель літератури: Життя людей - це вічна боротьба добра i зла, а мистецтво, ніби дзеркало,
в якому вона відбивається.
Ставлення до прекрасного та негативного в житті
та мистецтві однакове
- добро заохочується, зло засуджується.
Вчитель
образотворчого мистецтва: Хоча художні засоби в них piзні, а мета одна - давати знання
про людину, навчити відчувати i переживати радість i горе, відрізняти добре від злого.
Вчитель літератури: Jlю6i діти! Сьогодні на прикладі літератури та
образотворчого мистецтва ми вкотре торкнемось вічних icтин - добра,
тепла, милосердя, віри з надією,
що ці хвилини спілкування доторкнуться ваших душ i переростуть у щоденну
потребу робити добро.
Вчитель
образотворчого мистецтва: Справді,
щось надломилося в cвітi: черствіють наші душі, ми не
відчуваємо чужого болю, забуваємо про тих, хто потребуе нашої допомоги, не помічаємо краси.
Вчитель літератури: Спробуємо разом з героями новели O’Гeнрi „Останній
листок" звернути увагу на тi обставини, за яких у людини відкриваються
такі прекрасні якості, про які оточуючі i гадки не мали досі. Бо як стверджує автор,
„треба прагнути бути людиною,
незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу". Добро! Ця істина у
кожному твopi автора, творах, невеликих за обсягом, що складають енциклопедію американського життя кінця XIX початку XX століття, гepoї яких - люди найрізноманітніших професій i соціальних
станів,
„маленькі люди",
часто невдахи, однак життеві
випробовування не роблять їx жорстокими, бо вони мають здатність любити,
співчувати,
бути готовими до самопожертви.
Події новели „Останній
листок" розгортаються у зіткненні
найважливіших для людини понять: життя i смерть. Життя
містить у co6i все: творчість,
дружбу, кохання. Смерть лише небуття, кінець
всьому.
„Останній листок" - новела.
Чому?
Де відбуваються події? (У
невеличкому районі Нью-Йорка, де вулийі „показилися", химерно перетинають себе по декілька разів. Там квартири дуже дешеві, тому саме у цьому районі оселялися
люди мистецтва, шлях до визнання яких
лежить через злидні).
Чому ці люди шукали „вікна, що виходять на північ"?
Що називають ipoнією? (На
противагу вислову „кімната з вікнами
на море" O’Гeнрi іронічно, з сумом зображує умови життя бідняків).
Як жили Сью i Джонсі до розгортання основнoї події?
(Дівчата приїхали з різних кінців Сполучених Штаті в до Нью-Йорка в пошуках щастя, познайомилися за столом ресторанчика, „побачили, що їxнi погляди на мистецтво,
салат з листя цикорію та широкі рукава цілком збігаються" i вирішили найняти спільну
студію.)
Який ще ворог
для бідних людей?
(холодний образ пневмонії).
Саме
на тендітну Джонсі,
яка звикла до теплих західних вітpiв „зефірів" Каліфорнії, напосів цей Містер.
Хвороба дівчини - зав'язка новели.
Вчитель
образотворчого мистецтва: Давайте ми з вами тихенько
зайдемо в кімнату. Тихо, не потурбуймо хвору. Подивимося в те вікно, що „виходить
на північ".
Що ми бачимо?
Вдома
ви готували ілюстрації.
Покажіть їx.
Який
похмурий вигляд! Чому?
А
в мене збереглися ваші роботи на тему осіннього пейзажу „Очей очарованье". (Демонструю). Схожі вони на сьогоднішні?
Як
бачимо одну i ту ж пору року можна побачити по-різному.
Це залежить від світобачення майстра,
його творчої манери,
настрою.
Не будемо повторюватись. Адже ми вже добре
знаємо, що зображення природи називається...
(пейзажем).
Я тільки зверну увагу на слова:
Люби, плекай природу нашу,
Цвітінь
росою споєну.
Cпocтерігай красу пейзажу
Й малюй її
по-своєму.
I ще
багато значить колорит. Це таїнство
кольору. Адже це він створює
настрій радості чи смутку. (Колорит
- система відношення кольорів i ix відтінків в художньому mвopi).
Есть цвет у боли, радости, надежды.
Раскрой же многоцветные страницы -
И оживут в глазах твоих цвета
Борьбы и жизни, ненависти, счастья,
Души и
человеческой судьбы.
„Колорит наш - не витончені
плями, він повинен
виражати нам настрій картини, її душу, він повинен захватити всього глядача, як акорд у музиці"(І.Ю.Рєпін).
Отож повернемось до нашого похмурого сумного пейзажу.
Яку роль відіграє ця замальовка в новелі? (Стан бідності, безвихіддя,
суму).
Вчитель літератури: Чому хвора втратила бажання жити?
(зачитати
тест: „Дівчина дивилась у вікно й рахувала...").
Прослухайте діалог
Сью і Бермана
(інсценізація).
Хто такий Берман?
Як автор характеризує його?
Як цей епізод характеризує його? (Таблиця).
Вчитель
образотворчого мистецтва: Діти, а з ким автор порівнює Бермана?
(З Мойсеєм).
Розповідь учня
про Мойсея.
А зараз зверніть увагу на фотографію скульптури
„Мойсей" великого майстра епохи Відродження Мікеланджело. Коли митець
працював над гробницею Папи Римського Юлія II в 1513-1516
роках він створив цю скульптуру.
Мойсея зображено сидячим, і на перший погляд поза його здається спокійною.
Але різкий поворот закинутої вверх голови, відставлена назад нога, нервовий
жест руки, що перебирає довгу бороду, передає збентеження людини, свідчить
про пробудження її енергії. У всій постаті Мойсея відчувається готовність до
дії. Могутнє тіло сповнене сили. Ця фізична сила, поєднана з енергією, волею підіймає образ до героїчного звучання, свідчить про здатність людини до титанічних
діянь.
Вчитель: Отже, напевно, не тільки зовні Берман був схожий на
Мойсея. Ця скульптура - справжній шедевр. (Шедевр - взірцевий твір, вище досягнення майстерності).
Вчитель літератури:
- А про що все життя мріяв Берман?
- То ж як несподівано для нас розкрився Берман?
- А що сталося з старим?
- То чи змінюється інтонація і значення слова „шедевр"?
- (Намальований Берманом листок - символ щирості людського серця, яке
творить добро).
Вчитель образотворчого мистецтва: Вам було ще таке
завдання: вдома намалювати і вирізати листок плюща, підібрати колір
(учні показують листочки).
Вдруг вижу
лист то в зелени весенней,
в осеннем
багреце.
Но впрочем
лист всегда один.
И только
наше зренье воспринимает цвет.
Цвета
проносятся сквозь наши души,
как теплые, прохладные ветра,
окрашивая
цветовою гаммой
слова и песни, голоса и
память.
На ваших листочках напишіть ту рису характеру Бермана, що, на вашу думку, відповідає йому
найбільше (добрий, небайдужий, чуйний,
готовий до самопожертви, дивакуватий, співчутливий).
Вчитель
літератури:
- Чому новела має назву „Останній листок", а не „Остання
надія"?
Шедевр - не тільки витвір мистецтва, а й взірцевий вчинок. Отже, найвищим
мистецтвом є мистецтво бути
Людиною. Берман вмирає, але ціною свого життя
рятує дівчину.
Які герої у світовій літературі схожі на Бермена?
Ми віримо, що найціннішими
шедеврами вашої душі будуть
добро, тепло, милосердя, співчуття.
Робіть добро і отримуйте його від
інших. Нехай це буде потребою вашої душі.
Вчитель образотворчого мистецтва:
Перед вами -мольберт. На полотні - нічого. Це Берман
мріяв і не встиг створити
шедевр.
Давайте з наших
листочків, які ми розмістимо на полотні створимо шедевр доброти.
(Учні
прикріплюють листочки).
Нехай життя за ваші добрі вчинки завжди ставить найвищі бали.
Вчитель літератури:
Шукаймо в людях
доброти,
Мов зав'язі у кожнім цвіті.
І менше стане
гіркоти,
І зменшиться
тривог у світі.
Вчитель образотворчого мистецтва:
Шукаймо в людях
доброти,
Мов скарби, що
давно забуті,
Щоб сущу стежку
віднайти.
До себе, до
людської суті.
Підсумок уроку.
Домашнє завдання: Написати лист герою.
Немає коментарів:
Дописати коментар