Ключові компетентності, наскрізіні лінії на уроках зарубіжної літератури


Про компетентнісний підхід у новій програмі з ЗЛ
Компетентнісний підхід
     Літературна освіта в основній школі спрямована на розвиток сформованих (у початковій школі) і формування нових компетентностей і компетенцій.
     Відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти програма із зарубіжної літератури для 5–9 класів забезпечує розвиток ключових компетентностей (уміння вчитися, спілкуватися державною, рідною та іноземними мовами, інформаційно-комунікаційної, соціальної, громадянської, загальнокультурної), а також спрямована на формування літературної компетентності, яка передбачає: 
1) розуміння учнями літератури як невід’ємної частини національної і світової художньої культури; 2) усвідомлення специфіки літератури як мистецтва слова, її гуманістичного потенціалу й місця в системі інших видів мистецтва; 3) знання літературних творів, обов’язкових для вивчення, ключових етапів і явищ літературного процесу, основних світоглядних позицій видатних письменників, усвідомлення їхнього внеску в скарбницю світової культури; 4) оволодіння основними літературознавчими поняттями й застосування їх у процесі аналізу та інтерпретації творів; 5) формування якостей творчого читача та розвиток читацького досвіду; 6) уміння й навички створення усних і письмових робіт різних жанрів; 7) уміння орієнтуватися у світі художньої літератури й культури (класичної та сучасної), оцінювати художню вартість творів, порівнювати їх (у різних перекладах; в оригіналах і перекладах, переспівах; утілення в інших видах мистецтва тощо).
     Складниками літературної компетентності є емоційно-ціннісна, літературознавча, загальнокультурна, компаративна компетенції особистості, які мають бути сформовані поступово під час вивчення зарубіжної літератури.
     Формування літературної компетентності та її складників тісно пов’язано з формуванням комунікативної компетентності, розвитком умінь і навичок володіння учнями українською мовою, а також іноземними мовами, видами мовленнєвої діяльності, основами культури усного і писемного мовлення.
     Викладання зарубіжної літератури в загальноосвітніх навчальних закладах України здійснюється українською мовою. Твори зарубіжних письменників у курсі зарубіжної літератури вивчаються в українських перекладах. Для зіставлення можливе залучення перекладів, переспівів іншими мовами, якими володіють учні. За наявності необхідних умов (достатнє володіння учнями мовою оригіналу, якою написаний художній твір; якісна підготовка вчителя, зокрема, можливість дослідження образної системи, засобів виразності, стилістичних особливостей твору мовою оригіналу) бажаним є розгляд художніх текстів (у фрагментах або цілісно) мовою оригіналу, наприклад, творів О. Пушкіна, А. Чехова – російською, О. Генрі, Дж. Лондона – англійською, Й. В. Гете, Ф. Шиллера – німецькою тощо. У такому разі предмет «Зарубіжна література» виконує додаткову функцію вдосконалення володіння учнями україномовних шкіл іноземними мовами.
     Компетентнісний підхід реалізовано у «Державних вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учнів», які сформульовано комплексно – до кожного розділу програми з метою системного формування компетенцій і компетентностей учнів, актуалізації вивченого і постійного закріплення, поглиблення, розвитку набутих знань, умінь, навичок, підготовки до контрольного оцінювання.
     У програмі із зарубіжної літератури для 5–9 класів реалізовано цілісний підхід до вивчення художніх творів, який відповідає специфіці художньої літератури як виду мистецтва. До програми кожного класу введено невеликий обсяг художніх текстів (відповідно до вікових особливостей учнів), які школярі мають прочитати повністю, маючи змогу осягнути їх як неподільну художню цілість. Художній твір, прочитаний у повному обсязі (повільно, уважно, творчо), дає можливість отримати цілісне естетичне та емоційне враження, спонукати роботу думки й уяви, сформувати вміння й навички читацької культури. Настанова на зменшення кількості художніх текстів і водночас на їхнє цілісне прочитання, сприймання й осмислення, що забезпечує програма, відповідає здоров’язберігальним технологіям в освіті (уникнення фізичного перевантаження учнів, створення комфортного освітнього середовища, формування оптимістичних очікувань та їхня реалізація під час зустрічі з прекрасним).
     Програма із зарубіжної літератури побудована на підставі діяльнісного підходу, що є ключовим для всієї базової і повної загальної середньої освіти. Досягнення належного рівня сформованості вмінь учнів у всіх видах читацької діяльності, якостей творчого читача, опанування сучасного світу з урахуванням здобутків художньої літератури, української та іноземної мов, культури різних країн і народів – основний результат вивчення зарубіжної літератури в школі.
Змістові лінії літературного компонента

     У програмі відображено чотири змістові лінії літературного компонента Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти: емоційно-ціннісну, літературознавчу, культурологічну, компаративну.



Ключові компетентності на уроках ЗЛ
(таблиця до нової програми)
Роль зарубіжної літератури у формуванні ключових компетентностей


Ключові компетентності
Компоненти
1
Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами
Уміння:
  сприймати, розуміти інформацію державною мовою;·
  усно й письмово тлумачити поняття, факти, висловлювати думки, почуття, погляди. Ставлення:·
  поцінування української мови як   державної – чинника національної ідентичності;·
  готовність активно послуговуватися українською мовою в усіх царинах життя. Навчальні ресурси:·1 
  текстоцентризм;·
  дискусія, дебати, діалог.·
2
Спілкування іноземними мовами
Уміння:
  читати тексти іноземною мовою за умови вивчення відповідної іноземної мови в школі;·
  зіставлення оригінальних текстів з українськими художніми перекладами.·
Ставлення:
  усвідомлення багатства рідної мови;·
  усвідомлення багатства рідної мови;·
Навчальні ресурси: 
  зіставлення текстів українських перекладів літературних творів та оригіналів.·
3
Математична компетентність
Уміння:
  розвивати абстрактне мислення;·
  установлювати причиново-наслідкові зв’язки, виокремлювати головну та другорядну інформацію;·
  чітко формулювати визначення і   будувати гіпотези;·
  перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (текст, графік, таблиця, схема).·
Ставлення:
  прагнення висловлюватися точно, логічно та послідовно.·
Навчальні ресурси: 
  роздум (визначення тези, добір аргументів, наведення прикладів, формулювання висновків), висунення гіпотези та її обґрунтування;·
  тексти, у яких наявні графіки, таблиці, схеми тощо.·
4
Основні компетентності у природничих науках і технологіях
Уміння:
  швидко й ефективно шукати інформацію, використовувати різні види читання для здобуття нових знань;·
  проводити пошукову діяльність, словесно оформлювати результати досліджень;·
  критично оцінювати результати людської діяльності в природному середовищі, відображені у творах літератури.·
Ставлення:
  готовність до опанування новітніми технологіями;·
  оперативне реагування на технологічні зміни.·
Pесурси: 
  інноваційні технології навчання (інтерактивні, інформаційно-комунікаційні).·
5
Інформаційно-цифрова компетентність
Уміння:
  діяти за алгоритмом, складати план тексту;·
  використовувати інтернет-ресурси для отримання нових знань.·
Ставлення:
  задоволення пізнавального інтересу в інформаційному середовищі;·
  прагнення дотримуватися етичних норм у віртуальному інформаційному просторі;·
  критичне ставлення до медійної інформації.·
Навчальні ресурси: 
  дописи в соціальних мережах і коментарі до них;·
  інструментальні тексти (алгоритми, інструкції тощо);·
  складання плану;·
  аналіз медіатекстів (виявлення маніпулятивних технологій).·
6
Уміння вчитися впродовж життя
Уміння:
  визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення;·
  планувати й організовувати власну навчальну діяльність;·
  читати, використовуючи різні види читання: ознайомлювальне, вибіркове, навчальне тощо;·
  постійно поповнювати власний словниковий запас;·
  користуватися різними джерелами довідкової інформації (словники, енциклопедії, онлайн-ресурси тощо);·
  здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію;·
  застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети і ситуації спілкування.·
Ставлення:
  прагнення використовувати українську мову в різних життєвих ситуаціях;·
  готовність удосконалювати власне мовлення впродовж життя, розвивати мовну інтуїцію;·
  розуміння ролі читання для власного інтелектуального зростання.·
Навчальні ресурси: 
  інструкції з ефективного самонавчання;·
  довідкова література, зокрема, пошукові системи;·
  електронні мережеві бібліотеки.·
7
Ініціативність і підприємливість
Уміння:
  презентувати власні ідеї та ініціативи чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби;·
  використовувати комунікативні стратегії для формулювання власних пропозицій, рішень і виявлення лідерських якостей.·
Ставлення:
  готовність брати відповідальність за себе та інших;·
  розуміння ролі комунікативних умінь для успішної професійної кар’єри.·
Навчальні ресурси: 
  тексти офіційно-ділового стилю (резюме, доручення тощо), самопрезентація, зразки реклами, літературні твори, які містять моделі ініціативності.·
8
Соціальна та громадянська компетентності
Уміння:
  аргументовано і грамотно висловлювати власну думку щодо суспільно-політичних питань;·
  уникати дискримінації інших у ході спілкування;·
  критично оцінювати тексти соціально-політичного змісту.·
Ставлення:
  поцінування людської гідності;·
  повага до закону та правових норм, зокрема до норм українського мовного законодавства;·
  утвердження права кожного на власну думку.·
Навчальні ресурси: 
  інтерактивні технології навчання;·
  художні твори, які містять моделі демократичного державного устрою.·
9
Обізнаність та самовираження у сфері культури
Уміння:
  використовувати українську мову як державну для духовного, культурного й національного самовияву;·
  дотримуватися норм української   літературної мови та мовленнєвого етикету, що є виявом загальної культури людини;·
  читати літературні твори, використовувати досвід взаємодії з творами мистецтва в життєвих ситуаціях;·
  створювати тексти, висловлюючи власні ідеї, спираючись на досвід і почуття та використовуючи відповідні зображувально-виражальні засоби.·
Ставлення:
  потреба читання літературних творів для естетичної насолоди та рефлексії над прочитаним;·
  відкритість до міжкультурної комунікації;·
  зацікавленість світовими культурними набутками.·
Навчальні ресурси: 
  твори різних видів мистецтва;·
  мистецькі проекти.·
10
Екологічна грамотність і здорове життя
Уміння:
  не завдавати шкоди довкіллю в ході власної діяльності;·
  сприймати довкілля як життєдайне середовище;·
  бережливо ставитися до природи як важливого чинника реалізації особистості;·
  розуміти переваги здорового способу життя.·
Ставлення:
  готовність зберігати природні ресурси для сьогодення та майбутнього;·
  набуття зн·ань про цілісну наукову картину світу для суспільно-технологічного поступу.
Навчальні ресурси: 
  аналіз літературних текстів (епізодів) екологічного спрямування, усні / письмові презентації в рамках дослідницьких проектів.·


Наскрізні лінії у вивченні Зарубіжної літератури,
Завдання реалізації наскрізних ліній у вивченні зарубіжної літератури

Запровадження наскрізних ліній «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека» й «Підприємливість та фінансова грамотність» сприятиме забезпеченню такого переходу.
Наскрізна лінія
Загальна мета
5-7 класи
8-9 класи
«Екологічна безпека та сталий розвиток»
(НЛ-1)
Формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості задля збереження й захисту довкілля.
Розкриття взаємозв’язків людини і навколишнього середовища в процесі вивчення творів у рубриці «Природа і людина».
Усвідомлення краси природи, її благотворного впливу на людину, розкриття значення образного слова для висловлення емоцій та почуттів, розуміння образу природи.
«Громадянська відповідальність»
(НЛ-2)
Формування відповідального члена громади та суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, а також – виховання національно свідомої особистості, яка спирається у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку суспільства.
Формування здатності до ненанасильницького розв’язання конфліктів.
Осмислення та захист особистих прав і прав інших людей, усвідомлення своєї ролі в суспільстві і набуття умінь брати участь у процесі ухвалення рішень.
«Здоров'я і безпека»
(НЛ-3)
Формування всебічно розвиненого члена суспільства, здатного усвідомлювати пріоритетність здорового способу життя, допомагати у формуванні безпечного здорового життєвого середовища.
Усвідомлення переваг здорового способу життя та безпечної поведінки.
Осмислення причиново-наслідкових зв’язків між власними рішеннями та поведінкою, здоров’ям та безпекою, набуття знань та умінь правильної поведінки в критичних та небезпечних ситуаціях.
«Підприємливість та фінансова грамотність»
(НЛ-4)
Розуміння практичних аспектів фінансових питань (заощадження, інвестування, запозичення, страхування тощо); розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі.
Розуміння ролі ініціативності та підприємливості в суспільстві для особистого кар’єрного зростання.
Осмислення неординарності як важливої риси людини для її самореалізації в житті, спонукання учнів до творчих рішень у процесі розв’язання проблем, усвідомлення користі та необхідності спільної діяльності


Немає коментарів:

Дописати коментар